Triage in de huisartsenpraktijk: wat is triage? – Huisartsenpraktijk Ben-Tita – Eindhoven
Aalsterweg 181 (2e etage) 5644 RA Eindhoven Tel:0402112935 TOETS 3 0402110287‬
Header afbeelding

Triage in de huisartsenpraktijk: wat is triage?

Telefonische triage

Wanneer u de huisarts belt, krijgt u van de doktersassistente aan de telefoon. Zij vraagt u naar de reden dat u belt en stelt u een aantal vragen om uw hulpvraag precies duidelijk te krijgen. Dat heet triage.

Triage zorgt er voor dat ondanks de toenemende drukte, de wachttijden zo kort mogelijk blijven. Het gaat er om dat u als patiënt de juiste zorg krijgt, op het juiste moment (bijv. bij spoed snel een afspraak of een spoedvisite), en bij de juiste hulpverlener. Het is niet de bedoeling dat de praktijkassistente de diagnose gaat stellen.

Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen zal de praktijkassistente u een aantal vragen stellen en kan zij u een voorstel doen. Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • De assistente geeft u een advies, dit advies wordt altijd nabesproken met de huisarts;
  • De assistente vraagt de huisarts u terug te bellen;
  • De assistente maakt een afspraak voor een consult bij de huisarts of praktijkondersteuner;
  • De assistente maakt een afspraak voor een visite.

Als de afspraak geen haast heeft, zal de praktijkassistente u soms het voorstel doen later in de week te komen. Als u meer dan 1 klacht heeft,  zal de assistente een dubbele afspraak voor u maken, waarin u maximaal twee klachten kunt bespreken.

Triage gebeurt op basis van zorgvuldig opgestelde protocollen en doet dit alles in samenspraak en overleg met uw eigen huisarts.

Hoe kunt u meewerken aan een goede triage?

Voor een soepel verloop van het spreekuur – waarbij wachttijden tot het minimum beperkt zijn – is het van belang dat u bij het maken van een afspraak behalve de aard van uw vraag, ook duidelijk aangeeft of u voor één of voor meerdere vragen een afspraak met uw huisarts wilt, en of u denkt extra spreekuurtijd nodig te hebben. Op die manier kan er een afspraak gemaakt worden op het juiste moment en wordt er voldoende tijd voor ingepland, waardoor lange wachttijden kunnen worden voorkomen.

Film triage huisartsenpraktijk

 

Digitale zelftriage

Voordat u naar de praktijk belt, kunt u ook andere (digitale) kanalen gebruiken om te kijken of u zelf uw klachten aan kunt pakken. Ook als u zich afvraagt of u voor een klacht naar de huisarts moet gaan. Dit zijn voorbeelden van digitale zelftriage: